جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۸ آبان ۱, جمعه

سورۀ حمد؛ کلام خدا يا سخن انسان؟

از: مهدیزاده کابلی

نقد قرآن

سورۀ حمد؛ کلام خدا يا سخن انسان؟

فهرست مندرجات

[نقد قرآن][سورۀ حمد]



[] ترديد در خصوص سورۀ حمد

يکی از ترديدهای دگرانديشان، در رابطه با سورۀ حمد اين است که گفته می‏‌شود، اين سوره بيشتر دعا است؛ زيرا از زبان انسان با خدا سخن گفته شده است. اما اگر سخن خدا پنداشته شود، پرسش اساسی اين است که آيا خدا چه کسی را ستايش مى‏‌کند؟ آيا خدا از جه کسی ياری مى‏‌جويد و چه کسی را مى‏‌پرستد؟ آيا خدا از چه کسی مى‏‌خواهد تا او را به راه راست هدايت کند؟[۱]

علامه طباطبايی در اين خصوص چنين پاسخ مى‌‏گويد:

    «از ريخت اين سوره بر مى‏‌آيد حمد خدا است، اما نه تنها به‏‌زبان، بلكه به‏‌اظهار عبوديت، و نشان‏‌دادن عبادت و كمك‏‌خواهى و درخواست هدايت است، پس كلامى است كه خدا به نيابت از طرف بندگان خود گفته، تا ادب در مقام اظهار عبوديت را به بندگان خود بياموزد.»[٢]

اما اين پاسخ تا چه حد قانع‌کننده است، نياز به‌بحث بيشتر دارد. زيرا اگر خدا از زبان انسان سخن گفته است، پس چرا هيچ اشاره‏‌ای که چنين چيزی را نشان دهد، در اين سوره وجود ندارد!

اين که خدا از زبان انسان‌ها سخن گفته، بارها در قرآن آمده است. به‏‌طور مثال: سوره‏‌های الناس، فلق، توحيد و ... اما با اين تفاوت که کلمۀ «قُل» (بگو) در آغاز اين سوره‏‌ها افزوده شده است. بنابراين، اگر در سوره حمد، نيز خدا از جانب انسان‌ها سخن می‏‌گفت، می‏‌بايست کلمه «قل» در ابتدای اين سوره می‏‌آمد. اما در اين سوره، چنين چيزی ديده نمی‏‌شود و اين موضوع اصالت اين سوره را زير سوال می‏‌برد. به‌ويژه آن‌که مانند اين سوره، دو سوره‏‌ی ديگر در قرآن مصحف ابی بن کعب بن قیس، يکی از صحابه‏‌های بزرگ پیامبر، به‏‌نام‏‌های «خلع» و «حفد» که به‏‌ترتيب سوره‏‌های ۹٠ و ۹٢ شماره‏‌گذاری شده بودند، وجود داشت که مورد ترديد تدوين‌کنندگان قرآن در زمان عثمان (خليفۀ سوم) قرار گرفتند و از قرآن حذف شدند.[٣]

بسياری بر اين باور هستند که اين دو سوره، دعاهای بودند که محمد آن‌ها را در قنوت مى‏‌خواند و ابی بن کعب، براى آن كه فراموش نكند، اين دو دعا را در مصحف‏‌اش نوشته‏ بود. اما كسانی كه پس از او آمده‏‌اند گمان ‏كرده‏‌اند كه گويی جزو مصحف او بوده است. البته در اين صورت اين پرسش به‌وجود می‏‌آيد که پس چرا ابی بن کعب اين دعاها را در سوره‏‌های ۹٠ و ۹٢ قرار داده بود!

به‏‌هر حال، اگر اين دو سوره دعا دانسته شود، بعيد نيست که سوره‏‌ی حمد هم دعای بوده باشد که محمد در آغاز نمازهايش می‏‌خوانده است.


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- رجوع شود به: مهديزاده کابلی، دروغ بزرگ (چهره‏‌ی عريان اسلام) چاپ ۱٣٨٢
[٢]- طباطبايی، حسين، تفسير الميزان، ج ۱، ص ٢٧
[٣]- مصحف ابی بن کعب، دانشنامۀ رشد (شبکۀ ملی مدارس)




[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها

مهديزاده کابلی، دروغ بزرگ (چهره‏‌ی عريان اسلام) چاپ ۱٣٨٢
طباطبايی، حسين، تفسير الميزان
دانشنامۀ رشد (آنلاین)