جستجو آ ا ب پ ت ث ج چ ح
خ د ذ ر ز ژ س ش ص ض ط ظ
ع غ ف ق ک گ ل م ن و ه ی

۱۳۸۹ آذر ۲۲, دوشنبه

مظفری، سيد ابوطالب

از: دانشنامه‌ی آریانا

فهرست مندرجات

[چهره‌های فرهنگی افغانستان][شاعران افغانستان]


سيد ابوطالب مظفری (زادۀ سال ۱۳۴۴ خورشيدی)، شاعر و نقاد توانای افغانستان است. او دير سالی است که در شهر مشهد ايران به‌سر می‌برد و يکی از بنيادگذاران «مرکز فرهنگی دُر دری» در ايران است. چند سالی‌ است که سردبيری مجله «دُر دری» ارگان نشراتی مرکز فرهنگی نويسندگان افغانستان را به‌عهده دارد.


[] زندگی‌نامه

سيد ابوطالب مظفری در سال ۱۳۴۴ خورشیدی در قريه چارباغ ولايت ارزگان که یکی از محروم‌ترين نقاط افغانستان است، دیده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايی را در همين قريه به پایان برد، در کنار آن تحصيلات حوزوی را هم در آنجا آغاز کرد. سال ۱۳۵۹ بالاجبار به کويته پاکستان آواره شد و سپس به ايران رفت. سال ۱۳٦۱ در حوزه علميه مشهد پذیرفته شد و ادامه تحصيل داد[۱]. او خود می‌نویسد:

    «از زادگاهم «باغچار» ارزگان، جز كوه‌هايی بلند و زمستان‌هايی بلندتر، چيزی در تبراق كودكی‌ام نمی‌بينم. از شش سال مكتب نيز الفی در جگر ندارم هر چند خيلی از همصفانم خون جگر بودند. شعر را مديون زمزمه‌ها و آوازهای پدرم هستم و شاعری را وامدار سال‌های هجرت و مقاومت.»[٢]

زمانی که طلبه بود، شاعری را با استعداد ذاتی و کشش درونی شروع کرد و به‌گفتۀ خودش «دورانی که شعر را آغاز کرد، دوره انقلاب و جنگ بود؛ دورانی که احساس و عاطفه در آن بيشتر حکومت می‌کرد.»[٣] از سوی دیگر، از محيط آماده ايران بهره‌ور شد. مظفری در این باره می‌گوید:

    «ما در ايران محيط‌هايی داشتيم، از جمله حوزه هنری در مشهد محلی بود که شعرمان را می‌خوانديم و نقد می‌شد و يا انجمن شاعران مهاجر در مشهد محيطی بود که من گهگاهی در آنجا می‌رفتم و به‌نوعی با شعر و شاعران آشنا شدم. می‌شود آن‌ها را مؤثر دانست. ولی قبل از اينکه من وارد آنجاها شوم راه‌های طولانی را خودم در وادی شعر رفته بوده بودم و اين بر می‌گردد به مطالعات شخصی و آموزش‌هايی که خودم طـی کـرده بـودم. فرد خاصـی را نمی‌تـوانم نام بـبرم که از ايـن جهـت بـر مـن حقـی داشـته باشـد.»[۴]




[] آثار




[۵]
[٦]
[٧]
[٨]
[۹]
[۱٠]
[۱۱]
[۱٢]
[۱٣]
[۱۴]
[۱۵]
[۱٦]
[۱٧]
[۱٨]
[۱۹]
[٢٠]


[] يادداشت‌ها


يادداشت ۱: اين مقاله برای دانش‌نامه‌ی آريانا توسط مهدیزاده کابلی برشتۀ تحرير درآمده است.



[] پيوست‌ها

پيوست ۱:
پيوست ٢:
پيوست ۳:
پيوست ۴:
پيوست ۵:
پيوست ۶:



[] پی‌نوشت‌ها

[۱]- برگرفته از گفتگوی سید مطلب مظفری با پیام مجاهد، وب‌سایت پیام مجاهد
[٢]- همان‌جا
[٣]- همان‌جا
[۴]-
[۵]-
[٦]-
[٧]-
[٨]-
[۹]-
[۱٠]-
[۱۱]-
[۱٢]-
[۱٣]-
[۱۴]-
[۱۵]-
[۱٦]-
[۱٧]-
[۱٨]-
[۱۹]-
[٢٠]-



[] جُستارهای وابسته







[] سرچشمه‌ها








[] پيوند به بیرون

[1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20]